Svatý Martin na zimu veze bílou peřinu.

Nejprve bychom vás chtěly informovat ohledně individuálních schůzek, které se budou týkat pokroků vašich dětí. Schůzky se konají 15.11. od 16:00 a 23.11. také od 16:00. Pokud budete mít zájem, zapište se, prosíme, do tabulky na nástěnce v šatně.

Červený plášť, meč, bílý kůň, zima. Kdo je to? S touhle hádankou jsme začali tento týden. Děti už ví, že je to svatý Martin. Pověděli jsme si, kdo to ten svatý Martin byl. Vysvětlili jsme si, co to znamená mít dobré srdce a udělat dobrý skutek. Příběh o Martinovi jsme si ztvárnili pomocí hudebně-pohybové dramatizace, “četli” jsme jej podle obrázků. V rámci centru Hudba jsme hledali hudební nástroje, které nám svým zvukem připomínají vítr, zvuk kopyt, rozpůlení pláště, sněhu aj., tyto nástroje nám pak příběh doprovodily i v centru Dramatika.

Druhý den jsme si řekli, co to znamená, že Martin přijel na bílém koni. V tomto období většinou začíná sněžit a bývá velká zima. A tak jsme se seznámili s pranostikou: “Svatý Martin na zimu veze bílou peřinu”. Tento den jsme se zaměřili na rozvoj jemné motoriky. Sněhové vločky, které s sebou Martin přivezl, jsme vyráběli pomocí papíru. Ten jsme trhali a mačkali. Společně jsme pak na koberci vytvořili dlouho zasněženou cestu, po které se Martin dostal na svém koni až k žebrákovi, kterému dal půlku svého pláště.

Ve středu jsme svatého Martina přivolali písničkou “Už Martin na bílém koni”, i tu jsme si doprovodili hudebními nástroji. Ten pak do školky opravdu přišel i se svou husou a společně s nimi se dětem povedlo přivolat i jeho bílého koně.

Ve čtvrtek jsme se zaměřili na rozvoj hmatového vnímání a pověděli jsme si, jak se lidé připravují na svátek svatého Martina – pečou svatomartinskou husu a rohlíčky. Pověděli jsme si, proč se v tento svátek peče právě husa. A tak jsme si zahráli hru, kdy měly děti pouze podle sluchu (se zavřenýma očima) uhodnout, u které husy, která hlasitě kdáká, se Martin schovává. Dále jsme si řekli, jaký užitek pro nás husa má – maso a peří. A protože “Na svatého Martina, bývá dobrá peřina”, tak jsme si jednu peřinu ve školce vyrobili. Úkolem dětí bylo hledat peří pouze pomocí hmatu. Peří bylo ukryté ve hmatových kelímcích, které se nacházely po celé třídě. V těch ale byly schované i jiné předměty, které už třeba tak heboučké a lehoučké nebyly. A tak jsme ještě nakonec hledali předměty lehké jako pírko. Husu jsme si pak “upekli” v centru Ateliér. Na tu jsme nasypali dostatek kmínu a děti díky tomu zjistily, že kmín je oproti peří na omak (mezi prsty) hrubý, drsný. V centru Domácnost jsme si upekli svatomartinské rohlíčky.

V pátek si děti také zacvičily – cválali jsme jako koníci, zahráli jsme si na dostihy, přeskakovali překážky.

Mějte krásný víkend,
Terka, Verča, Janička