„O Švestkové babičce“

Milí rodiče,

básničkou „Na talíři švestky tvářily se modře. Vyseděly pecky a bylo jim dobře…“ jsme otevřeli další část podzimního celku. Tvářit se vesele, smutně, naštvaně, ospale, to se nám podařilo, ale tvářit se modře? Pracovali jsme s emoční kostkou, hráli hru „Podzime, bratříčku, přidej nám barvičku“ veselou, smutnou, ospalou, navztekanou… (děti se na pokyn zastaví a vyjadřují obličejem i držením těla určitou náladu.) Děti povídaly, kdy jsou veselé, naštvané, smutné, spokojené… Jaké to ale asi je, tvářit se MODŘE, ČERVENĚ, ZELENĚ, STRAKATĚ? Zapojili jsme dětskou fantazii. „Když vidím červenou, napadne mě stát, pusa…Když vidím zelenou, tak mě napadne, tráva, můžu jet…Když vidím modrou, tak třeba švestka.”

Co všechno víme o švestkách? Já o švestkách vím, že…Děti doplňovaly… mají pecku, jedí se, rostou na stromě, dělají se z nich knedlíky, koláč, povidla… Víme, že existují švestkové knedlíky, povidla, koláče, kompoty… Ale co Švestkové babičky? Děti vzpomínaly na jména svých babiček.  

Vstupem do pohádkového příběhu „O švestkové chaloupce a veselé školičce“ jsme jednu našli. Hádankami pak ověřili, jak děti text vnímaly. Při opakovaném čtení měly děti za úkol, po každé, když uslyší slovo švestková – rychle vyskočit. Hráli jsme si se slovy a některá slova nahradili slovy jinými. Jak jinak se třeba může říci chaloupka, babička, zaťukala maličko, zafoukala… A co je RECEPT NA VESELO! Proč byla Švestková babička smutná? A kdy se to změnilo?  To budeme muset zjistit příští týden.

Ukázka toho, jak vypadala práce v centrech aktivit:

Manipulační hry – Modelujeme švestky z modelíny, balíme do nich pecky.
Ateliér – Malujeme švestky, strom, malujeme Švestkovou babičku, smutnou X veselou.
Knihy a písmena – Grafomotorické cvičení, švestky. Krouživý pohyb, uvolněné ruka, správný úchop tužky. Opakované čtení textu, reakce výskokem na slovo veselá, švestková. Skládáme puzzle různé náročnosti.
Pokusy a objevy – Poznáváme hmatem, v pytli hledáme švestku, pojmenováváme další podzimní plodiny (bramboru, dýni, jablko, hrušku, kaštan…).
Kostky – Vytváříme různé obličeje, stavíme švestkovou chaloupku.
Domácnost – Švestkový kompot, plníme sklenice vybíráme modrou a fialovou barvu. Vaříme švestkové knedlíky, děláme tvarohové těsto, balíme do něj švestky. Pracuje s námi maminka Aničky.
Dílna – Venku stavíme švestkovou chaloupku.

Hezký víkend Saša, Mirka a Lenka

PS: Příští týden se ve středu 18.10. od 17.00 těšíme na první celoškolkovou akci, Dýňobraní. Uvítáme nějaké malé pochutiny, třeba právě z dýní. Děkujeme.

Co na závěr? Čtvrteční divadelní představení a páteční cvičení venku.