Za polárním kruhem

Milí rodiče,

v předchozím týdnu jsme si povídali o tom, co skrývají hlubiny moří a oceánů. Tento týden děti zavedl do krajů sněhu a ledu. Nápomocný byl Eskymák Nanuq, který děti seznámil s životem Eskymáků, jejich životními podmínkami a se zvířaty, která v této krajině žijí. Pomocí encyklopedií, knih a map jsme poznávali neznáme prostředí severního pólu a Grónska. Jak vypadají Eskymáci? Z čeho si vyrábí oblečení? Co jedí? Kde bydlí? Z čeho se iglú staví? Jaká je v něm teplota? Kam chodí obyvatelé iglú na toaletu? Jakým dopravním prostředkem se dostanou malí polárníci do školy? Zeptejte se dětí, jistě vám to rádi povědí.
V ranním kruhu jsme se také naučili novou básničku o severním pólu:-)
Na severu blízko pólu,
je ráj ledních medvědů.
Plavou v noci, loví ryby,
klouzají se po ledu.

A co jsme dělali v centrech aktivit? Například v Dílně si děti opakovaly tvary a barvy při stavbě iglú. Výborně spolupracovaly při využití konstruktivních stavebnic a papírových kostek. V Hudbě děti dramatizovaly písničku od Jarka Nohavici Grónská zem.

V Kostkách děti tvořily Grónsko podle mapy. Dozvěděly se, že tento největší ostrov světa je tvořen mnoha ostrůvky. Děti nezapomněly na jeho členité pobřeží, ledovce, zvířata, školu i domy. S Albi tužkou a knihou Svět zvířat jsme objevovali polární faunu. Čím se tato zvířata živí, jaké vydávají zvuky a čím jsou jedinečná? To se dozvěděly děti v Knihách a písmenech. V centru Písek a voda nám zasněžilo. Z netradičního materiálu, holící pěny a kukuřičného škrobu, děti vyrobily sníh. Děti v Manipulačních hrách skládaly z kuličkové stavebnice vločky a měly radost, že se jim kuličky nikam nerozutekly. Ateliér se proměnil na zvířecí manufakturu, děti stříhaly, otiskávaly, kreslily, ťupovaly a lepily. Vznikaly statní medvědi na ledových pláních. Dle reakce dětí patří do chladných a ledových oblastí i tučňáci, tak jsme si také nějaké vytvořili, přestože víme, že je na severním pólu nenajdeme, vzhledem k predátorům jako je medvěd, liška polární nebo vlk, kteří by byli pro tučňáky nemilosrdnou překážkou. V Dramatice se děti pokusily o co nejvěrnější kopii Eskymáků, co myslíte, povedli se Eskymáci?
Ve čtvrtek jsme reagovali na přání dětí a zhlédli jsme video o výbuchu podmořské sopky Tongy, v ranním kruhu jsme si také udělali pokus Sopka. Co bylo k pokusu potřeba? Děti vám napoví.
Jako každý pátek jsme si protáhli tělo pořádnou rozcvičkou a při překážkové dráze.
Činnosti s tématikou polárních krajů přenesly děti následně na zahradu mateřské školy, kde se věnovaly pohybovým a poznávacím činnostem i zkoumání vlastností ledu a námrazy ve venkovním prostředí.

Znovu vás žádáme o včasný příchod do MŠ, nejlépe do 8:15, aby si děti mohly ještě pohrát ve třídě. Tělovýchovná chvilka začíná v 8:30 a pozdější příchody nám narušují program! Prosíme o dodržování školního řádu, který jste na začátku roku podepsali. Děkujeme.

Hezký víkend přejí Anet, Jana a Jíťa